ابزار بافت فرش و تابلو فرش

سراي فرش فتح اللهي

ابزار بافت فرش و تابلو فرش

۱ بازديد

 

قيمت ابزاربافت كه شامل:

 

چاقو ، قلاب ، سيخك

 

ميباشد، دستي 20.000 تومان است.

همچنين قيمت قيچي فرش نيز مبلغ 18.000 تومان است.

 

شانه يا دارق

اين وسيله داراي دندانه‌هاي فلزي با فاصله منظم و دسته چوبي يا فلزي مي‌باشد. وزني در حدود نيم كيلو داشته و براي كوبيدن و قرار دادن پود در بين تارها بعد از هر رج بافت مي‌باشد.

كاردك يا كثر

اين وسيله نيز يكي از ابزار قاليبافي مي‌باشد كه از آن براي بريدن سر خامه‌هاي اضافي بعد از گره‌زدن استفاده مي‌شود و داراي تيغه فلزي است كه يك طرف آن تيز مي‌باشد و دسته‌اي چوبي و سبك كه به راحتي بتوان با آن كار كرد.

 

قيچي

قيچي قاليبافي كه مخصوص بريدن پرزهاي اضافي بعد از يك يا دو رج گره زدن مي‌باشد. قيچي از ابزاري مي‌باشد كه لازم است هميشه تيز و بران تا در هنگام پرداخت و قيچي كاري مشكلي ايجاد نكند.

 

پود يا آرقاچ

نخ پود بيشتر از جنس پنبه مي‌باشد اما در گذشته از نخ پشمي و ابريشمي نيز به عنوان پود استفاده مي‌كردند. پود مانند ملاتي عمل مي‌كند كه در بين هر رديف از آجرهاي ساختمان قرار مي‌گيرد و رديف قبلي را به رديف بعدي پيوند مي‌دهد. در قالي نيز نخ پود بعد از هر رج گره زدن از بين تارهاي چله در عرض فرش عبور كرده و به وسيله شانه كوبيده مي‌شود. تا هر كدام از گره‌ها مرتب در جاي خود قرار گيرند و به اصطلاح رج قبلي را به رج بعدي مي‌دوزد.

 

در گذشته از دو نخ پود به ضخامت يكسان در هر رج استفاده مي‌كردند. يعني بعد از بافتن يك رج از قالي يك نخ پود را هنگام جلو آوردن هاف كه در اين موقع تارهاي زير و رو از يكديگر جدا شده و فاصله‌اي در بين آنها به وجود مي‌آيد عبور داده كه اين عمل را به اصطلاح چكمه مي‌گويند و پود ديگر را هنگام عقب بردن هاف و ايجاد فاصله در بين تارها به وسيله فشار دست كه در قسمت پشت كوجي به چله‌ها وارد آورده عبور داده كه اين عمل را به اصطلاح اِتمه مي‌گويند.

 

امروزه در قالي‌هاي تركمني بيشتر فقط از يك پود با توجه به رجشمار قالي استفاده مي‌شود به عنوان مثال براي قالي با رجشمار ۲۵ از نخ پودي با نمره ۳۲ و ۳ لا استفاده مي‌شود نخ پود بر خلاف نخ چله نبايد تاب زياد داشته باشد. تاب زياد پود در حين بافت لبه‌هاي قالي را به طرف داخل (پشت) لوله مي‌كند و يا تو رفتگي در كناره‌هاي قالي ايجاد مي‌گردد كه اين موارد از عيوب قالي به شمار مي‌روند و باعث كاهش ارزش قالي مي‌گردند.

 

ساير ابزارها

- چاقو: براى بريدن رشته‌هاى خامه.

- قلاب: براى پيش كشيدن تار و گره زدن خامه.

- سيخك: براى كشيدن پود از بين تارهاى چله.

 

همچنين مي توانيد جهت سفارش محصول كد محصول مورد نظر را به سامانه پيامكي 5000245414 ارسال نماييد، تا كارشناسان ما با شما تماس حاصل نمايند.
و يا ميتوانيد با شماره تلگرامي 09147091614 با ما در ارتباط باشيد 

آدرس:اردبيل، خيابان فلسطين، بالاتر از بانك قوامين، نبش كوچه نوبهار غربي

« سراي فرش فتح اللهي »

تلفن: 33521228-045

ww.zarrinbafan.com :لينك سايت اصلي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.